BOLIG OG DESIGN.


Mit boligunivers: »Stil handler ikke om at have det dyreste«

Berit Mie Hansen, møbelspecialist hos Geberit og Ifö, giver her sit bud på, hvad der trender for tiden på danskernes badeværelser.

Hvor finder du inspiration til din bolig?

 

 »Min inspiration kommer fra diverse boligblade, påvirkninger fra dagligdagen og min interesse for boligindretning. Derudover er der selvfølgelig også en stor inspiration i mit job, hvor jeg hver eneste dag møder folk med spændende og utraditionelle ideer til indretning – selvfølgelig primært af badeværelser.«

 

Hvem synes du er de mest spændende navne på designscenen lige nu?

 

»Herhjemme fanger Nordal, Tine K Home og Muuto ’nuet’ og det, der rører sig med træ, glas, sprosser osv. Derudover finder folkene bag diverse loppefundsbutikker som Retro Villa, Igen I Brug og DesignRetro det, du ikke selv får øje på, på loppemarkeder, og gør det interessant. Badmøbler er jo typisk noget, der skal holde i mange år, og derfor anbefaler jeg ofte at gå efter noget klassisk her og så øse masser af fantasi ud over resten af rummet, f.eks. med loppefund, der giver personlighed.«


Hvilken boligtendens er værd at holde øje med?

»Farver på væggene og gerne KABE, så væggen får et gammelt og skjoldet look. Som inspiration kan jeg anbefale at se på italienske byer som Venedig. Folk strømmer til – de nyder forfaldet og begejstres over at finde en stilren designbutik bag en gammel facade. Der bruges lige nu meget glas, træ, genbrug, metaller i specialfarver som guld, messing og kobber samt beton i boligindretningen. Gamle sprossevinduer bruges som opdeling af et rum, uanset om det er i badeværelset eller i stuen. Mit job er bl.a. at tage nogle af disse trends og forvandle dem til løsninger, der er praktiske i et krævende rum som badeværelset.«

Hvad er dit bedste indretningstip?

»Stil handler ikke kun om at have det dyreste. Bland nyt og gammelt, designklassikere og ukendt design, så dit hjem får identitet og historie. Søg også efter et udtryk med kontraster – en disciplin, som mange har svært ved at mestre, især i et typisk meget klinisk rum som badeværelset. Det er så her, jeg typisk kommer ind i billedet med nogle idéer, kunderne ikke har tænkt på.«